
Pseudoscience at Science Digest 
James E. Oberg and Robert Sheaffer 

One popular publication recently went to press telling its readers that the 
Apollo 11 astronauts were followed to the moon by "a mass of intelligent 
energy." In the same piece it was also claimed that "telepathic contact 
with UFOs occurred at the Pentagon as long ago as 1959." The very next 
issue sported a doctored NASA photograph, with an arrow pointing to 
"an unidentified object" that does not appear on original NASA prints. 

Is this publication The National Enquirer, or some other sizzling 
sensationalist tabloid? Guess again! It was none other than Science Digest, 
which was until recently one of the most reliable sources of science 
information for the layman. The wilder UFO-clubs, unscrupulous UFO 
authors, and many tabloid publications have long relied on such fare. But 
it is totally unexpected to find a respected magazine such as Science 
Digest exploiting such sensationalist material. 

James Mullaney, author of the UFO story in the July Science Digest, 
suggests that "UFOs are teaching devices leading mankind into the 
future." His claim that UFOs were contacted "telepathically" at the 
Pentagon has been widely reported in UFO circles, despite the fact that no 
one has ever produced any documentation whatsoever to support this 
claim. UFO subcommittee investigations using the Freedom of Informa-
tion Act and other sources suggest the "telepathic UFO contact" story to 
be utterly without foundation. However, neither Mullaney nor the editors 
of Science Digest seem to have made any attempt whatsoever to verify this 
startling assertion. 

Mullaney repeats the U.S. News & World Report guffaw of April 18, 
1977, which promises that the government—or perhaps the President 
himself—will release "unsettling disclosures" from the CIA files about 
UFOs before the year is out. This piece is generally regarded as having 
been triggered by Jody Powell's uninformed pledge to declassify all of the 

Fall/Winter 1977 41 



Air Force's files on UFOs: an action that had already been taken by the 
Ford administration. U.S. News—and now Science Digest—have blown 
up the incident almost beyond recognition. 

James Mullaney also uses the pages of Science Digest to regurgitate 
the squalid results of one of the most infamous space hoaxes of the decade. 
A Japanese UFO editor named Matsumura published a series of NASA 
photos in his magazine in 1974, after which Robert Barry (a far-out buff 
whose "Twentieth Century UFO Bureau" is intimately associated with 
fundamentalist preacher Carl Mclntyre's organization) passed the photos 
to an editor of the tabloid weekly Modern People in 1975. They created 
such a sensation that they were reprinted in a special magazine People 
UFO, edited by Tony Richards, which is still being sold. (NASA 
is "hiding" UFO photos, claims the ad.) Some of these photos even have 
graduated to the hardcover UFO market. But the former NASA photos 
have suffered airbrushing, cropping, and "contrast enhancement" whose 
result is to produce counterfeit UFOs out of reflections, glares, and other 
ordinary spaceflight visual effects. It is to one of these Japanese forgeries 
that Mullaney is alluding when he claims that the Apollo 11 crewmen were 
followed by "a mass of intelligent energy." The assertion that the 
astronauts remarked on such an apparition over the radio is an 
out-and-out fantasy. 

The August Science Digest contains a piece by longtime UFO buff 
Don Berliner, charging the Air Force with "censorship" and "coverup" of 
UFO data, even though all of the Air Force's UFO files have been declas-
sified and made easily available to the public at the National Archives in 
Washington. How does this constitute a "coverup"? Most of the names of 
the UFO witnesses have been removed from the records, as required by 
federal law in the recently-passed Privacy Act. (Prior to the passage of this 
act, Berliner and many others were granted free access to the files and the 
names at the Air Force Archives at Maxwell Air Force Base, Alabama.) 
Yet Berliner—and Science Digest—sneer that this is only "the official 
explanation," and hint at motivations far more sinister. The August issue 
also contains a story on how satellites can be used to track ships which 
might otherwise vanish in the dreaded Bermuda Triangle, and it contains 
a notice of the publication of a new science book: What Your Aura Tells 
Me, by alleged psychic and UFO contactee Ray Stanford. 

The single photo used with the Berliner article allegedly shows an 
"unidentified object," which supposedly was photographed by the Apollo 
11 astronauts. The original photo, before the artist got to it, does indeed 

42 THE ZETETIC 



The northern hemisphere, showing the U.S. north of Cape Halteras to San 
Diego; all of Canada, Greenland, Iceland, and the North Pole. Photo-

graphed from A polio 11. Arrow points toward an unidentified object. 
2 6 SCI/DI AUGUST 1977 

Photo as published in Science Digest 

Original NASA photograph, with insulation fragment at right 

Fall/Winter 1977 43 



show an odd-shaped object which the astronauts photographed while they 
were taking tourist photos of the earth, soon after they had separated from 
their S4B rocket. The obvious fragment of torn insulation is one of 
hundreds which can be seen on a typical space mission. 

But in the photo published in Science Digest, the insulation fragment 
was airbrushed out. Instead, a nondescript white blob appears near the 
center of the photo, labeled as an "unidentified object." This object does 
not appear on the original NASA photograph (see photos on page 43). 
Where could it have come from? 

Science Digest's chief editor, Daniel Button, vehemently insists that 
he did not add the spurious "unidentified object" to the photograph, 
although he admits retouching out the insulation fragment, so as to not 
distract the reader from the supposedly "true" unidentified. The "mystery 
object" was on the photograph when he obtained it from NASA head-
quarters in Washington, Button says. Then why do all other copies of the 
NASA print, except the one at Science Digest, show nothing at all where 
Button's UFO is supposed to be? Mr. Button has an explanation: because 
Science Digest has requested the photograph, NASA has begun to 
"retouch" the photo so that the object no longer appears! "My suspicion is 
right now that NASA has changed its policy and changed its story and 
altered its negatives and prints," he stated. If Mr. Button is correct, 
NASA's massive retouching effort must have been phenomenally effective, 
affecting even the first transparencies made from the flight films at the 
photo archives of the Johnson Space Center in Houston, which one of us 
(JEO) has examined and found not to contain Button's UFO. NASA's 
chief photo archivist in Houston, Richard Underwood, has stated to us in 
writing that he developed the original negative himself, and that it never 
has contained any such object. Indeed, NASA's censorship must even 
extend backwards in time, altering prints which had left their office 
long before they were panicked by the enquiries of Science Digest. 

While the editors of Science Digest are trying to pooh-pooh the 
significance of this UFO misinformation, their blunders have been 
enshrined for all time in the Reader's Guide to Periodical Literature, to lay 
in wait as a snare for future researchers. Perhaps the circulation crunch, 
which has seen four editors in the past four years desperately trying new 
promotional gimmicks to keep this Hearst Corporation magazine in the 
black, has dulled the editors' sense of journalistic responsibility. • 

44 THE ZETETIC 


